2

چگونگی ساخت شناسه کاربری نیک هندل

create-nic-handle
clhosts-avatar-bg.png

Written By: Network Admin

می 22, 2021

آموزش ساخت شناسه کاربری در ایرنیک

سوالات متداول

دامنه چیست؟

به آدرس منحصر به فرد هر وبسایت در فضای اینترنت دامنه میگویند.

نیک هندل چیست ؟

برای خرید دامنه ی ir. ابتدا باید در سایت www.nic.ir حساب باز کنید.در این سایت به هر حساب کاربری یک شناسه که اصطلاحا به آن نیک هندل گفته می شود اختصاص داده می شود.

مراحل ساخت شناسه کاربری ایرنیک چیست؟

انتخاب نوع شناسه – تکمیل فرم ثبت نام ایرنیک و دریافت شناسه – انجام تنظیمات رابط های مجاز ایرنیک -دریافت شناسه کاربری ایرنیک

روش های دریافت خدمات از سایت ایرنیک برای ثبت دامنه ملی

  1. مستقیما در وبسایت ایرنیک به آدرس http://www.nic.ir/ ثبت نام کنید و اقدامات مربوط به ثبت و پرداخت دامنه را از داخل ناحیه کاربری خود انجام دهید.
  2. در وبسایت ایرنیک ثبت نام کنید و شناسه کاربری نزد سایت نیک یا همان نیک هندل را داشته و عملیات پرداخت و درخواست ثبت دامنه، توسط یک نماینده انجام گیرد.
  3. تمامی عملیات درخواست ثبت دامنه و پرداخت آن توسط یک نماینده صورت گیرد.

نیک هندل چیست ؟

نیک هندل ( Nic Handle ) مربوط به ثبت دامنه های.ir می باشد. بدین ترتیب که اگر قصد خرید یک دامنه .ir به نام خود را داشته باشید ابتدا لازم است در سایت www.nic.ir ثبت نام کنید. به هر حساب کاربری که ایجاد شود، یک شناسه که اصطلاحا با آن نیک هندل گفته می شود اختصاص داده می شود. نیک هندل ( Nic Handle ) شامل دو حرف اول اسم مالک حساب و شماره ثبت نام شخص در وبسایت ایرنیک می باشد و انتهای آن عبارت –irnic قرار گرفته است. به عنوان مثال شناسه نیک هندل شرکت پادپیک pa302-irnic می باشد.

آموزش ثبت نام در ایرنیک nic

ابتدا وارد سایت nic.ir شوید و از نوار بالای سایت در سمت چپ گزینه ” مشخصه های شناسه ” زیر منوی ” ساختن شناسه کاربری ” را انتخاب نمایید.

nic handle slide-1

ساخت شناسه کاربری ایرنیک

ساخت شناسه ایرنیک در ۴ مرحله انجام میگیرد، اولین مرحله انتخاب نوع شناسه است که انواع آن به شرح زیر می باشد:

انواع شناسه ایرنیک

شناسه ایرنیک به ۵ دسته مختلف تقسیم بندی میشوند

شخص حقیقی:

که عمده کاربران از این نوع استفاده می کنند. (وبسایتهای شخصی و پورتالها باید از همین گزینه اقدام به ثبت نام کنند)

شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی:

تمامی شرکت ها و موسسات می توانند اکانتی از این نوع ایجاد نمایند، ضمن اینکه در این نوع حساب کاربری امکان ثبت دامنه های co.ir وجود دارد.

وزارتخانه، سازمان یا شرکت دولتی:

تمامی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و موسسات وابسته به قوای سه‌گانه می توانند اکانتی از این نوع ایجاد نمایند که امکان ثبت دامنه های gov.ir را نیز خواهند داشت.

مرکز آموزشی و پژوهشی :

تمامی سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی، آموزشی می توانند اکانتی از این نوع را که با آن امکان ثبت دامنه های sch.ir و ac.ir وجود دارد ایجاد نمایند.

شناسه محدود:

امکان ثبت دامنه برای این نوع شناسه وجود ندارد و تنها می‌توانند برای دیگران اقدام به ثبت دامنه نموده و یا به عنوان رابط مالی و فنی دامنه‌ها قرار گیرند.

nic handle slide-2

فرم ثبت نام ایرنیک و دریافت شناسه

با کلیک بر روی دکمه ” تکمیل فرم و دریافت شناسه ” وارد مرحله بعد به منظور وارد کردن مشخصات شناسه خواهید شد. در این بخش نیاز است تمامی فیلدهایی که با علامت ستاره قرمز مشخص شده اند را پر کنید. درنظر داشته باشید هر گونه تغییر و مشکلات بعدی تنها توسط شخصی قابل پیگیری می باشد که با مشخصات مربوطه اکانت را ایجاد کرده است، لذا در پر کردن تمامی فیلدها دقت لازم و کافی را داشته باشید.

nic handle slide-3

تنظیمات رابط های مجاز ایرنیک

در بخش انتهایی که مربوط به تنظیمات رابط های مجاز می باشد، گزینه دوم یعنی ( آزاد برای نمایندگان فروش ) را انتخاب نمایید، بدین ترتیب امکان انجام عملیات درخواست ثبت و پرداخت توسط شرکت داده پردازی به نمایندگی از شما مهیا خواهد شد. مرحله بعدی مربوط به ” بازنگری و امضاء ” می باشد و مشخصات شما جهت تائید نهایی، مجدد نمایش داده می شود، همچنین در این مرحله نیاز است ضوابط و شرایط ساخت شناسه ایرنیک را مطالعه و تائید نمایید.

nic handle slide-5

دریافت شناسه کاربری ایرنیک

پس از مطالعه این بخش باید نام خود را در فیلد ” نام کامل سازنده شناسه ” با حروف انگلیسی وارد کنید و کادر مربوط به captcha image را پر کرده و با کلیک بر روی دکمه “موافقم,دریافت شناسه ” ساخت شناسه کاربری شما در سایت nic.ir به پایان رسیده است و زین پس شناسه کاربری شما با نیک هندل مربوطه شناخته خواهد شد.

nic handle slide-4

پس از ایجاد حساب کاربری، اطلاعات ورود به پنل ایرنیک به ایمیل شما ارسال شده است و نیاز است پس از ورود به پنل کاربری نسبت به تغییر کلمه عبور خود به یک کلمه عبور امن اقدام نمایید.

شناسه ایرنیک دریافتی

شما میبایست هرچه سریعتر به سیستم وارد شوید و گذرواژه خود را تنظیم نمایید. در غیر اینصورت حساب کاربری شما پس از گذشت ۷ روز حذف خواهد شد!

nic handle slide-6

Related Articles

0 نظرات